Arama

Oğuz Atay'ın yaşamı "oyun"a alan romanı: Tehlikeli Oyunlar

Edebiyatımızda postmodernizmin önemli temsilcilerinden sayılan Oğuz Atay, roman, hikaye ve oyun gibi pek çok türde eser verdi. 1970'li yıllarda yeterince okura ulaşamayan ve anlaşılamayan Atay, eserlerinde "tutunamayan", yabancı ve yalnız bireylerin öykülerini konu edindi. Tehlikeli Oyunlar, Atay'ın söz gelimi "en tutunamayan" bireyi Hikmet Benol'un yer aldığı romanıdır. "Kelimeler albayım bazı anlamlara gelmiyor." cümlesiyle herkesin az çok aşina olduğu Atay'ın "Tehlikeli Oyunlar" romanına gelin biraz daha yakından bakalım…

Sesli dinlemek için tıklayınız.

📚Romanın kurgusu

➡Romanın baş kahramanı Hikmet Benol yüksek öğrenim görmüş, kendini geliştirmiş, tahsilli ve önceleri çevreye uyum sağlamaya çalışan akıllı bir gençtir. Evlilik hayatıyla çevreye olan uyumunu pekiştirmeye çalışan Hikmet, karşısına çıkan "baş edemediği" zorluklar karşısında daha fazla mücadele edemez ve pes eder.

İçine düştüğü bu psikoloji ile eşinden ayrılır, evlilik hayatının ritüellerine; aslında evliliğe dair pek çok şeye kendisini ait hissedemez.

➡Hikmet, bir gecekonduda iç huzurunu kaybetmiş bir şekilde yaşamına devam eder. Gecekonduya yerleşen Hikmet'in amacı küçük burjuva hayat standartlarını terk etmektir. Dış dünyanın gerçekleri çok ağır gelince, zihin dünyasında oluşturduğu kahramanlarla kendi içinde bir dünya kurar ve söz gelimi Hikmet'in yeni dünyası artık burasıdır.

Yaşam standartlarını terk eden ve dış dünyanın gerçekliğinden uzaklaşan Hikmet yeni bir kimlik arayışına girer. Bu dünyanın sunduğu gerçekliklerden sıyrılabilmek için vaktinin çoğunu komşusu Hüsamettin Albay ile oyunlar yazarak geçirir fakat onu bekleyen hiç de hayallerindeki gibi bir son değildir…

Oğuz Atay'ın edebiyatımıza armağan ettiği eşsiz eserler

  • 4
  • 14
DELİLİK SINIRINDA BİR KARAKTER: HİKMET
DELİLİK SINIRINDA BİR KARAKTER: HİKMET

📌Eserin farklı adlandırmalarla ayrılan bölümlerinde Hikmet'in yaşamı, hayalleri ve hayata yabancılaşması sıra dışı tekniklerle ve cümlelerle anlatılmıştır.

📌Hikmet'in uyku ile uyanıklık arasındaki işittiği seslerle kendi içinde düşüncelere dalarken birden Hüsamettin Albay'ın olaylara dahil olması, romanın başlangıcından itibaren okuru kaotik; zaman, mekan ve şahısların iç içe geçtiği bir dünyaya sokar. Romanın geneline yayılan oyun atmosferi ilk sayfalardan itibaren kendisini belli eder.

Romanda küçük burjuvanın ve aydın profilinin problemleri, Türkiye'nin tarihi ve siyasi sürecinin etkileri, sonuçları, modernizmin bireyi sürüklediği uçurum, yabancılaşma, gerçekliğin sorgulanması ve Batı'ya özenen aydına yöneltilen eleştiriler gibi konular işlenir.

  • 5
  • 14
BATI ÖZENTİSİ TÜRK AYDININA YÖNELTİLEN ELEŞTİRİLER
BATI ÖZENTİSİ TÜRK AYDININA YÖNELTİLEN ELEŞTİRİLER

📌Romanda, kültürel hayatımızın önemli problemlerinden olan Batı'ya özenme konusuna Atay da geniş ölçüde yer verir. Batı'ya özenen Türk aydının yaşadığı kimlik bunalımı, en sonunda kahramanı delilik sınırına taşır.

Atay'ın eserinde sıkça yer verdiği ironinin amacı da ne tam anlamıyla Doğulu ne de Batılı olabilmeyi becerebilmiş kahramanların zihin dünyasında ne tür ikilemler ve bölünmeler yaşadığını göstermektir. İroni tekniği, bu tür eleştirileri vermek bakımından yazara büyük imkanlar sunar. Özenti aydınlar da Atay'ın ince zekası ve keskin kalemiyle başarılı bir şekilde hicvedilir.

"Okurunu arayan" Oğuz Atay'ın hikayeci yönü

  • 6
  • 14
HÜSAMETTİN ALBAY GERÇEKTEN VAR MIDIR?
HÜSAMETTİN ALBAY GERÇEKTEN VAR MIDIR?

📌Delilik kavramı, Tehlikeli Oyunlar'ın kurgu çerçevesini belirleyen kavramlardan biridir. Foucault, Deliliğin Tarihi isimli eserinde "Delilik hakikat ve dünyadan çok, insanın algılayabildiği kendi gerçeğiyle ilgilidir." der. Hikmet'in deliliği de hakikatle ve dünyadan ziyade kendi gerçekliğiyle ilgilidir. Oğuz Atay'ın "tutunamayan" kahramanları içerisinde deliliğe en yakın olan Hikmet Benol'dur. Söz gelimi tutunamayan karakterlerin en tutunamayanı Hilmet Benol'dur.

📌Çeşitli yönleriyle şizofrenik bir anlatı özelliği taşıyan eser, kimi karakterlerin varlığından dahi şüphe etmemize sebep olur, kitabın en önemli kahramanlarından Hüsamettin Albay gibi… Hikmet'in komşusu olan albayın asıl görevi Hikmet'in akıl dışı tavır ve davranışlarını dengede tutmaktır. Bu sebeple kahramanı dengeleyen ikinci bir ses olarak karşımıza çıkar.

'Ne karanlık ruhun var yahu Hikmet! Biraz pencereni aç da içeri temiz hava girsin."

Oğuz Atay alıntı ve sözleri

  • 7
  • 14
ROMANDAKİ "OYUN" ATMOSFERİ
ROMANDAKİ OYUN ATMOSFERİ

📌Atay romanlarının ayırt edici özelliklerinden biri olan oyun motifi, Tehlikeli Oyunlar'ın bütününe hakimdir. Hikmet olanları, kafasında fanteziler şeklinde büyütür, rüyalar görür, bazı yerlerde gerçek karışır. Olayları bazen gerçeküstü ya da gerçek dışı anlatır.

📌Oyun, gerçek hayatın sıkıcı ve kaotik dünyasından bireyi sıyıran ve masumiyetine götüren bir alandır. Romanın isminden de belli olduğu üzere her şey oyundur. Söz gelimi bu oyunlar sayesinde tarihe ve bireye ait her şey yeniden "yazılır."

''Daha neler yapacağız göreceksiniz. 1789 İhtilalini yeniden yazacağız. Acelemiz var doktor; yaşanmamış bütün olayları yeniden sahneye koymak gibi tarihsel bir görevimiz var. Avrupa'yı yüzyıllarca geriden izlemekten usandım artık…''

🔎 Postmodernizm nedir?

📌"Modernizm sonrası ve ötesi" anlamında kullanılan postmodernizm, mimari, felsefe, resim ve edebiyat gibi alanlarda kendini göstermiştir. Postmodernizm, bilhassa edebiyatta modernizmden farklı olarak öz ve biçimde yeni bir yaklaşımı beraberinde getirmiştir. Modernizmle beraber bireye dayatılan "akılcılık" ve "keskin gerçeklik algısı" postmodernizmde kırılmaya başlanmıştır.Oyun, gerçeklikten kaçmak için postmodernizmde başvurulan bir yöntemdir.

"Çünkü onlar gerçek; çünkü siz gerçek değilsiniz, albayım. Oyunu gerçekten seyretmek istediğinize göre siz gerçek değilsiniz. Siz de oyunun -dolayısıyla kafamın- içindesiniz."

➡ Romandaki tüm olaylar yazar elinde bir oyuna dönüştürülür. Atay'a göre en büyük oyun yaşamaktır, bu dünya bir oyundan ibarettir. Atay'ın yaptığı ise oyunun içinde bir oyun kurgulamaktır. Bu durumu ise Tehlikeli Oyunlar'da Hikmet'in ağzından ''Oyun içinde oyun olur mu?'' cümleleriyle ortaya koyar. Metni postmodern kategorisine sokan işte bu oyun kavramıdır.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN