Arama

Osmanlı çini sanatının temellerini atan Baba Nakkaş Mehmed Efendi

İstanbul'u fetheden Fatih Sultan Mehmet, şehri ihya etmek için derhal çalışmalara başlamış; bu minvalde birçok alim ve sanatkar ile bir araya gelmişti. Fatih, İstanbul'da bir nakışhanenin kurulmasına da bizzat öncülük etmişti. Peki, Osmanlı çini sanatının temellerini atan Baba Nakkaş Mehmed Efendi'nin sırrı neydi? Çini sanatındaki üslubu neden tarihe geçti?

  • 4
  • 10
NAKIŞHANE 19’UNCU YÜZYILA KADAR HİZMET VERDİ
NAKIŞHANE 19’UNCU YÜZYILA KADAR HİZMET VERDİ

Bu nakışhane 19'uncu yüzyıla kadar sarayın tezyinatı, kütüphane kitaplarının hazırlanması, tersim edilmesi, tezhip yapılması, tezyin-i teferruat ve modasına kadar her türlü detayla uğraşmıştır.

  • 5
  • 10
MAVİ BEYAZ BABA NAKKAŞ ÜSLUBU
MAVİ BEYAZ BABA NAKKAŞ ÜSLUBU

Nakışhane'nin üstat Baba Nakkaş yönetiminde çini desenleri tasarımı olarak geliştirdiği bir üslup kendi adıyla "Baba Nakkaş Üslubu" olarak tanınmıştır.

Bu üslup İstanbul'da yapılan evani eşya üzerine mavi beyaz olarak uygulanmış, mavi renk olarak çok koyu bir kobalt rengi kullanılmıştır.

  • 6
  • 10
RUMİ MOTİFLERE YOĞUNLUK VERMİŞLERDİ
RUMİ MOTİFLERE YOĞUNLUK VERMİŞLERDİ

Beyaz renk ise adeta bir porselen görüntüsü veren çatlaksız bir şeffaf sırın altındaki hamurun kendi rengidir.

Arabesk bir görüntü veren desenlerde yoğunluk Rumi motiflerde olmak üzere, Hatayi motiflerin de katılımlarıyla titiz bir işçilikle sergilenmektedir.

  • 7
  • 10
DESENLERDE İFADEYİ KUVVETLENDİREN YÖNTEM
DESENLERDE İFADEYİ KUVVETLENDİREN YÖNTEM

Özellikle Rumi motiflerin iç kısımlarında kobalt renkli boyanın sulandırılarak kullanmasıyla rölyef etkisi elde edilmek istenmiştir.

Bazı çiçeklerin içine ince paralel çizgiler çizilerek ifadenin kuvvetlendirilmesi sağlanmıştır. Çiçek yaprakların uçları içe doğru döndürülmüş, zemini dolduran mavi rengi fırça ile sürülürken dalgalı bir görüntü vermemesi için oldukça özen gösterilmiştir.

  • 8
  • 10
BU ÜSLUP NEDEN OSMANLI’YA HASTIR?
BU ÜSLUP NEDEN OSMANLI’YA HASTIR?

Tahmin edilmektedir ki bu üslubu yaratan akım Çin mavi-beyaz porselenleridir.

Ancak Çin desenlerinin kullanılmaması bu desenlerin bir Osmanlı zevkinin ürünü, yani Baba Nakkaş üslubu olarak tanınmasına sebep olmuştur.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN