Arama

Avrupa’nın ‘Gotik’ eserlerine ilham veren İslam mimarisi

Avrupa'daki Gotik mimari tarzının kökeninin nereden geldiğini biliyor musunuz? Müslüman mimarlar bu eserlerin kaynağının İslam mimarisi olduğunu savunuyorlar. Bu görüşü paylaşanlardan biri de 17'inci yüzyılda yaşayan ve o dönemde 80'in üzerinde mimari proje gerçekleştirmiş olan İngiltere'nin en ünlü mimarlarından Sir Christopher Wren'di. Wren, bu düşüncesini Saracen Teorisi adı ile kaleme almıştı. Peki, bu teori mimari ile ilgili başka hangi ilginç bilgileri içeriyordu?

  • 4
  • 10
KİLİT TAŞINI NEDEN KEMERDE KULLANMADILAR?
KİLİT TAŞINI NEDEN KEMERDE KULLANMADILAR?

Müslümanlar, inşaat malzemelerini deve ile taşıdıklarından, yapılarda zevklerine uygun küçük taş ve çok parçalı sütunlar kullandılar.

Çok ağır buldukları kilit taşını kemerde kullanmadılar. Bu sebepler, Avrupa'daki gibi yonu taşının bol, mermerin kısıtlı olduğu kuzey iklimleri için de geçerliydi.

  • 5
  • 10
‘ADININ UNUTULDUĞU DÖNEMDE NASIL ONLARA AİT OLABİLİR?’
‘ADININ UNUTULDUĞU DÖNEMDE NASIL ONLARA AİT OLABİLİR?’

Sir Christopher Wren'e göre modern Gotik farklı bir alandan türemişti. Wren, Gotik mimarinin ilhamını ise şu sözlerle dile getirmişti:

"Şu anki adıyla modern Gotik farklı bir alandan türemişti. O, eserlerinin hafifliğiyle, kot ve kesitlerinin aşırı cesurluğuyla, süslemelerinin zarafeti, bolluğu ve güzelliğiyle diğer tarzlardan ayrılır. Eski Gotik tarzının sütunları ne kadar kalınsa bu türün sütunları da o kadar incedir; bu kadar hafif olan bu eserlerin mimarı ağır Gotlar olamaz.

Onuncu yüzyılda yani Gotların Roma İmparatorluğu'nun yıkıntıları üzerine kurduğu tüm krallıkların yıkılmasından birkaç yıl sonra, hem de Got adının tamamen unutulduğu bir dönemde kullanılmaya başlamış bir mimari tarzı nasıl onlara izafe edilebilir?"

  • 6
  • 10
HAYAL GÜCÜ İLE SÜSLENEN MİMARİ DEHA
HAYAL GÜCÜ İLE SÜSLENEN MİMARİ DEHA

Gotik mimari olarak adlandırılan bu yeni mimari tarz, Wren'e göre ancak Mağribîlere ya da şiir ve mimaride aynı zevki dile getiren Müslüman Araplara izafe edilebilir nitelikteydi ki, bu ikisi aynı şeydi.

Araplar gerek şiiri ve gerekse mimariyi fazlaca zarifleştirmiş, gereğinden fazla süslere boğmuştu.

Her ikisinde de hayal gücü fazlaca kullanılmıştı; ancak bu hayal gücü Müslümanların gösterişli binalarını da, düşünce biçimleri gibi sıra dışı kıldı.

  • 7
  • 10
‘MODERN GOTİK’ TABİRİ NE KADAR DOĞRU KULLANILIYOR?
‘MODERN GOTİK’ TABİRİ NE KADAR DOĞRU KULLANILIYOR?

Wren bu iddiaya katılmayanlara, Fas'taki cami ve sarayları ya da Mağribîlerin İspanya'da inşa ettiği bazı katedralleri örnek gösteriyordu.

Bu tür binalara bilip bilmeden modern Gotik deniyor; ancak Wren bunların doğru adının Arap, Saracen ya da Moresk olması gerektiğini savunuyordu.

  • 8
  • 10
AVRUPA’YA MÜSLÜMAN İSPANYA’DAN GEÇEN MİMARİ
AVRUPA’YA MÜSLÜMAN İSPANYA’DAN GEÇEN MİMARİ

Wren, bu mimari tarzın Avrupa'ya Müslüman İspanya üzerinden geldiğini söylüyordu.

Ona göre, Araplar güçlerinin zirvesinde oldukları dönemin tamamını eğitim ve öğrenmeyle geçirdiler: Felsefe, matematik, fizik ve edebiyat okudular.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN