Arama

Klasik Türk müziğinin vazgeçilmez makamları

Klasik Türk müziği, 17'nci ve 19'uncu yüzyıllar arasında varlığını gösterdi. Koca Osman, Çömlekçizade Recep, Hafız Post, Itri ile başladı, Zekai Dede ile bitti. Asıl kimliğini uygulamada gösteren makam musikisi, her şeyden önce beste ve icra seviyesinde oluşan bir musiki türü olarak karşımıza çıkıyor. Klasik Türk müziğinin makamlarını sizleri için derledik.

  • 1
  • 40
ACEMKÜRDÎ MAKAMI
ACEMKÜRDÎ MAKAMI

"O yârdan haber yok unuttu bizi
Sevilen seveni arar mı dersin
Silinmez gönülden muhabbet izi
Bir sevdâ bir ömrü sarar mı dersin"

İlk defa Kavaidi Tanbur adlı yayında rastlanılmaktadır. Esas olarak Acem Makamını meydana getiren dizi ve çeşnilere yerinde Kürdi dörtlü veya beşlisinin eklenmesiyle meydana gelir. Seyri inicidir.

Klasik Türk müziği hakkında hazırlanmış belgeseli izlemek için tıklayınız...

  • 2
  • 40
HİCÂZ MAKAMI
HİCÂZ MAKAMI

"Haber gelmez gönül virane kaldı
Ne sabra mecâl var ne takât kaldı
Yâdınla teselli daha ne kaldı,
Üç beş gün ömür var daha ne kaldı"

Arabistan'daki bir ilin adı olarak geçer. İlk defa 14'üncü yüzyılda Urmevi'nin eserlerinde rastlanılmaktadır. Yerinde Hicaz dörtlüsüne, Neva perdesinde Rast beşlisinin eklenmesinden meydana gelir. Hicaz Makamı kendi içerisinde Hicaz, Humayun, Uzzal ve Zirgüleli Hicaz olmak üzere dörde ayrılır.

Klasik Türk Müziği Devlet Korosu eşliğinde makamları dinlemek için tıklayınız...

  • 3
  • 40
HÜZZÂM MAKAMI
HÜZZÂM MAKAMI

"Ömrümüzün son demi son baharıdır artık
Maziye bir bakıver neler neler bıraktık
Küserek ayrılırsak olur inan ki yazık
Maziye bir bakıver neler neler bıraktık"

İlk defa Kantemur'a ait eserlerde rastlanır. Yerinde Hüzzam beşlisine, Eviç perdesinde Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelmiştir. Ayrıca, Neva perdesi üzerindeki Hicaz dörtlüsünün Humayun dizisi halinde uzantısıyla da, Gerdaniye perdesi üzerinde Buselik beşlisi meydana getirir. Seyri inici-çıkıcıdır.

Müzeyyen Senar'ın sesinden "Ömrümüzün Son Demi" bestesini dinlemek için tıklayınız...

  • 4
  • 40
SÛZİNÂK MAKAMI
SÛZİNÂK MAKAMI

"Şimdi uzaklardasın gönül hicranla doldu
Hiç ayrılamam derken, kavuşmak hayâl oldu
Sevda bahçelerinin çiçekleri hep soldu
Hiç ayrılamam derken, kavuşmak hayâl oldu"

1785 yılında tahminen Vardokosta Seyfi Ahmet Ağa'ya ait eserlerde rastlanılmaktadır. Yerinde Rast beşlisine, Neva perdesi üzerinde Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir. Seyri inici-çıkıcıdır.

Zeki Müren'in sesinden "Şimdi Uzaklardasın" bestesini dinlemek için tıklayınız...

  • 5
  • 40
HİCÂZKÂR MAKAMI
HİCÂZKÂR MAKAMI

"Beni sana bağlayan gözlerinin rengidir
Ah o gözler ne enfes bir şiir ahengidir
Bahtımın rengi siyah saçlarının rengidir
Ah o gözler ne enfes bir şiir ahengidir"

Zarafet ve hayal gücü anlamına gelmektedir. 18'inci yüzyılın ikinci yarısında Abdulbaki Nasır Dede'de rastlanılmaktadır. Rast perdesinde Hicaz beşlisine, Neva perdesi üzerinde Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir. Seyri inicidir.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN