Arama

Filistinlilerden İksv’ye boykot

Filistinlilerden İksv’ye boykot

Filistinli yapımcı, yönetmen ve oyuncular, Festivali'nin sponsorları arasında ARTISRAEL aracılığıyla Dışişleri Bakanlığı'nın da bulunduğu gerekçesiyle, festivalden çekildi.

Filistinli yönetmen, yapımcı ve oyuncular, 'in sponsor olduğu gerekçesiyle, İstanbul Kültür Sanat Vakfı'nın düzenlediği Festivali'ni boykot etme kararı aldı. için İsrail'e Boykot Girişimi'nden yapılan açıklamada, ARTISRAEL aracılığıyla İsrail Dışişleri Bakanlığı'nın festivale sponsor olduğu kaydedildi. Açıklamada, İsrail'in iki haftadır Cuma günleri Filistinlilerin Gazze'de yaptığı yürüyüşe düzenlediği saldırılar ve otuzdan fazla kişinin hayatını kaybettiği de hatırlatıldı.

Açıklamada ayrıca, İKSV ve diğer kurumlarına, "İsrail devletiyle herhangi bir anlaşma yapmamaları, işgale ortak olmamaları" çağrısı yapıldı.

KÜLTÜR VE SANATIN MEŞRUİYET SAĞLAMA ARACI OLARAK KULLANIMI

Roger Waters'tan Ken Loach'a, Judith Butler'dan Elvis Costello'ya, Jean Luc Godard'tan Eyal Sivan'a aralarında Yahudilerin de bulunduğu boykot kararının alınması.

"Savaş suçları işleyen bir ülkeyle işbirliğine inanamıyorum" M. Odeh

Daha önce yayımlanan bir mektupla, bu sponsorluktan vazgeçilmesinin istendiği belirtilen açıklamada, "İsrail'in, ve sanatı kendisine meşruiyet sağlamak için bir araç olarak kullandığını biliyoruz. Bu gerçek ve İsrail'e yönelik boykot çağrısı, Roger Waters'tan Ken Loach'a, Judith Butler'dan Elvis Costello'ya, Jean Luc Godard'tan Eyal Sivan'a aralarında Yahudilerin de bulunduğu büyük bir sanatçı ve entelektüel grubu tarafından uzun bir zamandır dillendiriliyor. İKSV yöneticilerinin bu çağrıdan haberdar olmaması zaten mümkün değildi" denildi.

İKSV'nin düzenlediği İstanbul Müzik Festivali için de İsrail'in sponsor olduğu kaydedilen açıklamada, şu ifadelere yer verildi:

"İKSV çağrımıza uymadı ancak önce Annemarie Jacir'in yönetmenliğini yaptığı 'Düğün Davetiyesi' (Wajib) filmi festivalden çekildi. Festivale katılması beklenen filmin ekibi seyahatlerini iptal etti. Filmin yapımcısı Ossama Bawardi de konuk olduğu Köprüde Buluşmalar'a aynı gerekçeyle katılmayacağını açıkladı. Ardından, Filistinli yönetmen/yapımcı May Odeh de, İsrail'in sponsorluğu sebebiyle, Köprüde Buluşmalar'a katılmayacağını Facebook sayfasında açıkladı. Odeh, 'Böyle bir festivalin sponsorluk için savaş suçları işleyen bir ülkeyle işbirliği yaptığına inanamıyorum' dedi.

'Düğün Davetiyesi'nin başrol oyuncusu Mohammad Bakri ise, mektubunda, 'İsrail'in İstanbul Film Festivali'yle resmi işbirliğinin sonucu olarak, özellikle Gazze'deki son Kara Cuma günü, İsrail ordusu masum insanlara ateş ederken festivalinize yapacağım ziyareti iptal ediyorum. Gelmem çok ayıp olurdu. Ancak Festival'in İsrail sponsorluğunu reddetmesi halinde gelebilirim."

İsrail'e kültürel boykot kampanyasının belki de en ünlü siması olan Roger Waters İsrail'e kültürel boykot çağrısını yaptığı mektubunda ise şöyle seslendi:

"Rock and Roll ailesindeki kardeşlerim, size bu mektubu ben ve dünyadaki binlerce sanatçı tarafından uygulanan İsrail'e karşı kültürel boykota katılmanız için yazıyorum. İsrail, uluslararası hukuk ve evrensel insan haklarına uygun davranana kadar İsrail'de sahneye çıkmayarak, gösteri yapmayarak veya İsrail hükümetiyle bağlı olan hiçbir kurumdan ödül veya fon kabul etmeyerek İsrail'deki ve işgal altındaki Filistin'deki apartheid uygulamalara karşı çıkan bizlere katılın lütfen."

37. İstanbul Film Festivalinde gösterilecek İsrail ortak yapımı ve eserleri ise şu şekilde;

PASTACI/DER KUCHENMACHER/THE CAKEMAKER

Yönetmen: Ofir Raul Graizer

İSRAİL, ALMANYA / 2017 / DCP / Renkli / 104´ / İbranice, İngilizce, Almanca; Türkçe, İngilizce altyazılı

Hamur, yas ve aşk... Berlin'de yaşayan İsrailli yönetmen Ofir Raul Grazier'in bu ilk uzun metrajlı filmi, yönetmeninin sözleriyle "dış kimliklerle tanımlanmak istemeyenlerin hikâyesi"ni anlatıyor ve aynı adamın yasını tutan Alman bir fırıncı adam ile dul kalan İsrailli bir kadını izliyor. Hüzünlü bir aşk üçgeninden yola çıkan Pastacı, dünya prömiyerini yaptığı Karlovy Vary Film Festivali'nde özellikle aşk ve aile kavramlarına bakış açısı; yas tutma, din, aile arasındaki çetrefil bağlar ve yemek tutkusunu işliyor.

ŞERİA NEHRİ'NİN BATISI/WEST OF THE JORDAN RIVER

Yönetmen: Amos Gitai

FRANSA, İSRAİL / 2017 / DCP / Renkli / 84´ / İbranice, İngilizce, Arapça; Türkçe, İngilizce altyazılı

Muhalif bakışıyla tavizsiz İsrailli sinemacı Amos Gitai, son filmiyle ses getiren belgeseli Journal de campagne / Savaş Günlükleri'nden 35 yıl sonra bir kez daha Batı Şeria'ya dönüp kariyerinde sıklıkla irdelediği İsrail-Filistin meselesine bakıyor. Gitai, Cannes Film Festivali'nin Yönetmenlerin On Beş Günü bölümünde gösterilen filminde kamerasını bazen sokaklarda bu köklü sorunun etkileriyle nefretin dilini konuşanlara çeviriyor. Ancak asıl vaktini barış getirmeye çalışanlara ayırıyor: İnsan hakları ihlalleri hakkında konuşan İsrailli askerlerden, yakınlarını kaybeden İsrailliler ile Filistinlilerin birlikte çalıştığı bir derneğin mensuplarına uzanan ve kadınların özellikle öne çıktığı söyleşilerin sonunda şunu soruyor: Barış nasıl gelir; uzlaşma sağlanabilir mi?

İSKELE/PIGUMIM/SCAFFOLDING

İSRAİL, POLONYA / 2017 / DCP / Renkli / 90´ / İbranice; Türkçe, İngilizce altyazılı

2017 KUDÜS En İyi Görüntü–Mansiyon, En İyi İsrail Filmi, En İyi Erkek Oyuncu (A. Lax)

2017 SİNGAPUR En İyi Asya Filmi–Mansiyon

Yıllarca sorunlu çocuklara tarih ve edebiyat öğreten yönetmen Matan Yair'in bir öğrencisinin hayatından bir kesiti, üstelik kendini oynatarak sinemaya aktardığı İskele, eğitim, erkeklik ve aile kurumlarına ilginç bir bakış atıyor.

17 yaşındaki Aşer, mezuniyet sınavlarına hazırlanmaktadır; ne var ki, hem dikkat eksikliği hem de öfke patlamaları fazla dikkat çekmektedir. Babasıyla birlikte inşaat iskeleleri kuran Aşer'in diğer baba örneği ise, içten çabalarını takdir eden tek kişi olan öğretmeni Rami'dir. Ancak bu hassas düzen sonsuza kadar devam edemeyecektir. İlk gösterimini Cannes Film Festivali'nin bağımsız film bölümü ACID'de yapan İskele, Matan Yair'in yönettiği ilk uzun metrajlı film. Aşer gerçek hayatta, hâlâ babasıyla birlikte iskele kuruyor.

ŞÜPHE / MUTALIM BESAFEK

İSRAİL / 2017 / DCP / Renkli / 88´ / İbranice; Türkçe, İngilizce altyazılı

2017 İSRAİL FİLM AKADEMİSİ En İyi Oyuncu Kadrosu

2017 KUDÜS En İyi İlk Film, En İyi Görüntü Yönetmeni

İsrailli yönetmen Eliran Elya, ödüllü ilk filmi Şüphe'de izleyicisine sadelikten beslenen duygusal bir yolculuk sunuyor. Gözleri Tamamen Açık filminden hatırladığımız Ran Danker'in canlandırdığı senarist ve şair Assi, bir motosiklet kazasına karışınca zorunlu sosyal hizmet verme cezasına çarptırılır ve İsrail'in güneyinde bir şehre gönderilir. Assi, sinema öğrettiği isyankâr öğrencilerine başta mesafeli yaklaşır. Bu mesafenin kırılışı hem Assi'ye hem de sorunlu öğrencilerine yeni kapılar açacak mıdır? Yönetmen Elya, kendi gerçek deneyimlerinden yola çıktığı filminde karakterlerine hümanizm ve şefkatle yaklaşırken sinema dilinde gerçekçi bir anlatımdan ve samimiyetten güç alıyor.Şüphe, Avrupa prömiyerini İstanbul Film Festivali'nde yapacak.

MUHİ/MUHI/GENERALLY TEMPORARY

ALMANYA, İSRAİL / 2017 / DCP / Renkli / 87´ / İbranice, Arapça; Türkçe, İngilizce altyazılı

Muhi 7 yaşında, Gazzeli bir çocuk. Ender rastlanan hastalığı yüzünden elleri ve ayakları kesilmiş. O günden bu yana İsrail'de, bir hastanede yaşıyor. Yanında sadece büyükbabasıyla, İsrailli bir insani yardım kuruluşundan gelen gönüllü biri var. Ancak bir İsrail iki de Filistin kontrol noktasından geçerek ulaşabileceği Gazze'deki ailesini özleyen Muhi zeki bir çocuk; üstelik beklentilerin aksine olabildiğince mutlu da. Yönetmenler Rina Castelnuovo-Hollander ile Tamir Elterman'ın altı yıl boyunca yanından ayrılmadıkları, pasaportunda "Genel Geçici" damgası taşıyan Muhi, birbirine düşman, birbiriyle çelişen iki zıt dünyanın ortasında, benzersiz bir Ortadoğu metaforu olarak cesaretle hayata direniyor.

HASRET/GA'AGUA

İSRAİL / 2017 / DCP / Renkli / 103´ / İbranice; Türkçe, İngilizce altyazılı

2017 İSRAİL SİNEMA AKADEMİSİ En İyi Senaryo

Dramatik hikâyeleri mizahi dokunuşlarla bezeyen, gişe rekortmeni filmleriyle tanınan İsrailli yönetmen Savi Gabizon'un on dört yıl aradan sonra çektiği Hasret, kendi sözleriyle "ebeveynlik kurumunu masaya yatıran son derece hüzünlü bir komedi". Filmin başkahramanı Ariel'e üniversitedeki kız arkadaşı bir buluşmada yirmi yıl önceki beraberliklerinden, Ariel'in hiç bilmediği bir oğlu olduğunu söylüyor. Hayatı kökünden değişecek olan Ariel ile birlikte izleyici de bu kendini ve dünyayı yeniden tanıma sürecini gözlemliyor. Venedik Film Festivali'nin Venedik Günleri bölümünün açılış filmi Hasret, insan ruhunun kırılganlığını aile kavramı üzerinden işliyor.

2020 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN