İlk Türklerden bugüne polis teşkilatının tarihi
Toplum içerisinde yaşama ihtiyacı, insanlık için özgürlük ihtiyacından daha eski ve daha önde olan bir kavramdır. Tarih boyunca toplumlar, özgürlüklerinden mahrum kalarak yaşamışlarsa da düzensiz ve güvensiz bir yaşam sürdürememişlerdir. Buna bağlı olarak devlet olarak örgütlenmiş toplumlarda, toplum güveninin sağlanması devletin öncelik verdiği ödevlerindendir. Toplum ve birey güvenliğini sağlamak adına oluşturulmuş polis teşkilatı, bizde Türklerin tarih sahnesine çıkmasıyla başladı. Geçmişten bugüne polis teşkilatının gelişimini sizler için derledik.
Önceki Resimler için Tıklayınız
1881'de fiilen kurulmuş olan polis teşkilatının görev ve yetkilerini düzenleyen ilk hukuki metin 1896 yılında "Asayiş Vazifesiyle Mükellef Olanların, Nizamiye ve Jandarma Asakir-i Şahanesiyle, Polis Memurlarının Suret-i Hareketine Dair Talimat" adıyla yayımlanmış ve bununla polisin görev ve yetkileriyle, jandarma ile olan ilişkileri düzenlenmişti.
1907'de 167 maddelik ayrıntılı bir polis nizamnamesi çıkarılmış ve bu dönemde Selanik'te ilk polis okulu açılmıştı. Ancak bu okul ikinci meşrutiyetle birlikte kapatıldı.
1908 yılında İkinci Meşrutiyet'in ilanı üzerine Fransız ve Alman Polis Teşkilatları esas alınarak Polis Teşkilatı'nın yeniden organize edilmesi kararlaştırılmış ve 22 Temmuz 1909 yılında çıkarılan "İstanbul Vilayeti ve Emniyeti Umumiye Müdüriyeti Teşkilatına Dair Kanun" ile 31 Mart Olayı'ndan sonra artık yaşaması imkansız olan Zaptiye Nezareti kaldırılmıştır.
Zaptiye Nezareti kaldırılarak yerine Emniyet-i Umumiyye Müdüriyeti kurulmuş ve bu kuruluş doğrudan Dahiliye Nezaretine bağlanmıştır. l911'de çıkarılan bir kanunla İstanbul'un kolluk işleri İstanbul Polis Müdüriyet-i Umumiyyesine verilmiştir. Böylece ikinci Meşruiyetin ilanından Cumhuriyet'e kadar ülkenin iç güvenliği, Umum Jandarma Kumandanlığı, Emniyet-i Umumiye Müdüriyeti ve İstanbul Polis Müdüriyet-i Umumiyesi tarafından yürütülmüştür.
Bu dönemde daha önce Selanik'te kapatılan polis okulu yerine İstanbul'da polis okulu açılmış, yine Adana, Trabzon, Erzurum, Bağdat ve Beyrut'ta da ihtiyaca binaen polis okulları açılmış ise de, İstanbul dışındakiler birinci Dünya harbinin başlamasıyla kapatılmışlardır. 5 Ekim 1912 tarihli Meclis-i Vükela kararı ile jandarma, İstanbul'da asayişinin sağlanması hususunda İstanbul Polis Müdüriyet-i Umumiyesi bağlanmıştır.
1920'de TBMM'nin kuruluşundan iki ay sonra bugünkü Emniyet Genel Müdürlüğü'nün temelleri atıldı. Cumhuriyete gelinceye kadar bu dönemde İstanbul'daki Emniyet-i Umumiye Müdürlüğü ile Ankara'daki Milli Hükümete bağlı emniyet müdürlüğü beraber faaliyetlerini sürdürmüşlerdir. İstanbul'daki Emniyet-i Umumiye Müdürlüğü 1922'de kaldırılmış, 1923'te İstanbul Polis Müdüriyet-i Umumiyesi de kaldırılarak yerine Ankara'daki Emniyet-i Umumiye Müdürlüğüne bağlı il teşkilat düzeyinde İstanbul Polis Müdürlüğü kurulmuştur.