Arama

Klasik Türk müziğinin vazgeçilmez makamları

Klasik Türk müziği, 17'nci ve 19'uncu yüzyıllar arasında varlığını gösterdi. Koca Osman, Çömlekçizade Recep, Hafız Post, Itri ile başladı, Zekai Dede ile bitti. Asıl kimliğini uygulamada gösteren makam musikisi, her şeyden önce beste ve icra seviyesinde oluşan bir musiki türü olarak karşımıza çıkıyor. Klasik Türk müziğinin makamlarını sizleri için derledik.

  • 13
  • 40
UŞŞÂK MAKAMI
UŞŞÂK MAKAMI

"Güller arasında seni bensiz gören olmuş
Gönlüm yüzünün rengine düşmüş de ben olmuş
Duydum ki güzel gözlerini çok seven olmuş
Gönlüm yüzünün rengine düşmüş de ben olmuş"

İlk defa 14'üncü yüzyılda Safiyüddün Abdülmümin'in eserlerinde rastlanılmaktadır. Yerinde Uşşak dörtlüsüne, Neva perdesinde Buselik beşlisinin eklenmesiyle meydana gelir. Seyri çıkıcıdır.

  • 14
  • 40
ACEM MAKAMI
ACEM MAKAMI

"Efendimsin cihanda îtibârım varsa sendendir
Miyan-ı aşıkanda iştiharım varsa sendendir
Benim feyz-i hayâtım hâsılı rûh-ı revânımsın
Eğer sermâye-i ömrümde kârım varsa sendendir
Benim cânım civânım îtibârım varsa sendendir"

  • 15
  • 40
ACEMAŞÎRÂN MAKAMI
ACEMAŞÎRÂN MAKAMI

"Sanma şâhım herkesi sen, sâdıkâne yâr olur
Âlemi sen dost mu sandın bil ki ol ağyâr olur
Sâdıkâne bil ki ol bu âlemde bir serdâr olur
Yâr olur, ağyâr olur, serdâr olur, dildâr olur."

  • 16
  • 40
BAYÂTÎ MAKAMI
BAYÂTÎ MAKAMI

"Geçti sevdalarla ömrüm, ihtiyâr oldum bugün
Ak pak olmuş saçlarımla bî-karâr oldum bugün
Bir muhabbet neş'esiyle ilkbahâr oldum bugün
Ben huzurunda yer öptüm, tacidâr oldum bugün"

  • 17
  • 40
BESTENİGÂR MAKAMI
BESTENİGÂR MAKAMI

"Söyle git ağlanacak hâlini dildâre gönül
Lütfeder belki senin derdine bir çâre gönül
Yalvran bülbüle elbette güler gonca-i nâz
Merhemin yârdan umar böyle derin bir yâre gönül"

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN