Arama

büyüyor

Dijital terör büyüyor

alanındaki keşifler, icatlar; nimetleriyle birlikte, külfetlerini de getiriyorlar. Yaratılış, var oluş amacına ve usulüne uygun kullanılmadıkları zaman; gittikçe büyüyen, organları ve organizmaları işgal edip içten içe kemiren bir ur, bir tümör, bir hastalık haline geliyorlar.

Dijital devrimin getirdiği yeni, hızlı, geniş kapsamlı erişim yahut iletişim imkanları sayesinde; dünyayı, bulunduğumuz her yerde ve her zaman, avucumuzun içine bile sığdırabiliyoruz. Aynı zamanda, bu imkanı istismar ederek kötü amaçlarının aracı yapanlar yüzünden; her türlü kirlenmeye, zehirlenmeye, kandırılmaya, inandırılmaya açık hale geliyoruz.

Artık geniş çaplı reklam ve tanıtım kampanyaları; bu mecralar üzerinden yapılıyor. Kitleleri harekete geçirip, belirli amaçlar doğrultusunda yönlendirmek ve yönetmek için; aktörleri kullanılıyor.

Dijital dünya; örgün ve yaygın hizmetlerinin de ihmal edilemez derecede önemli bir unsuru oldu. Her yaş ve seviyedeki insan için; bir yandan "fırsat", öte yandan "" haline geldi.

ÇOCUKLAR VE GENÇLER TEHLİKEDE

Son zamanlarda yapılan alan araştırmalarının sonuçlarına göre; yetişme çağındaki , "" tehdidi altında bulunuyorlar. aracılığıyla yayılan psiko sosyal hastalıkların; masum ve mağdur kurbanları oluyorlar.

Toplam 15 ilde, 1-17 yaş arası 802 çocuk ve 537 ebeveyn (anne-baba) ile gerçekleştirilen "" araştırması; çocukların, günde ortalama 2,7 saat internet kullandıklarını gösteriyor. Ayrıca, % 78 kadarının; "sakıncalı" sitelere karşı "korunaksız" oldukları bilgisini veriyor.

Üniversite öğrencileri nezdinde yapılan, "Bilgisayar Oyunları ve Bağımlılık" konulu başka bir araştırma; her 5 üniversite öğrencisinden 1'inin (yani % 20'sinin), "" olduğu gerçeğini ortaya koymuş. Uzman kişilerin ve kurumların verdikleri bilgilere ve beyanlara göre; " bağımlılığı", oyunda geçirilen süreden ziyade, ortaya çıkan olumsuz sonuçları ifade ediyormuş.

Bu bağlamda; araştırma sonuçlarının gösterdiği, vahim bir gerçek daha var. Dijital oyunların % 89 kadarı; içerikli konu, kurgu ve kahramanlardan oluşuyorlar.

Üretilen sahte değerler ve doğrular aracılığıyla; çocukların ve gençlerin hayat denklemleri ve düzenleri bozuluyor. Benlik, kimlik, kişilik oluşumları derinden etkileniyor; her biri, bize ait olmayan bir dünyanın, itaat altına alınmış kurşun askerleri oluyor.

YAYGIN HASTALIKLAR OLUŞUYOR

Şimdilerde, sağlık sektörünün "hastalık" tanımları içinde; giderek yaygınlaşan "" da var. Uzmanlar, bu hastalıkları; şöyle sayıp sıralıyorlar:

Her şeyden önce; sanal dünya ile meşguliyet arttıkça, gerçek dünya ile irtibat azalıyor. Oyunlarla ve oyun kahramanlarıyla özdeşleşen çocuklar ve gençler; duygu, düşünce ve davranışları bakımından "asosyal" hale geliyor.

Hayata dair doyum duygusunu kaybedip; bitimsiz bir haz ya da hırs arayışı içine girdiklerini görüyoruz. Gündemlerinin değiştiğini, ideallerinin dönüştüğünü, okul performanslarının ciddi düzeyde düştüğünü biliyoruz.

Olumlu duygu, düşünce ve davranışlar azalıyor; olumsuz duygu, düşünce ve davranışlar çoğalıyor. Sorumluluk bilinci zayıflıyor; şiddet ve tehdit içeren olaylar, durumlar karşısında duyarsız kalıyor.

Dikkat dağınıklığı, deprasyon, anksiyete gibi duygu ve algı arızaları görülüyor. Saldırganlık eğilimleri artıyor; kolayca çatışma içine girdikleri biliniyor.

Dijital dünyanın oluşturduğu hastalıklar arasında; cinsel kimlik sapmaları ve taşmaları da var. Hatta bazıları, intihar eğilimi içine de giriyorlar.

Son yıllarda, özellikle Avrupa ülkelerinde teşvik edilen ya da desteklenen "" mihrakları; sosyal medyayı aktif olarak kullanıyor. İntermet erişimini en etkili silaha dönüştürme niyeti ve gayreti; sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik, bilimsel, teknolojik, dini, ideolojik ve benzeri alanların tamamına uzanıyor.

ETKİN MÜCADELE GEREKİYOR

Sınırlarımızın içinde ve dışında, her türlü darbeye karşı direnen 'nin; "dijital terör" ile mücadele konusunda da bir yol haritası çizmesi gerekir. İç güvenliğimizin teminatı olan Emniyet Teşkilatı ve dış güvenliğimizin teminatı olan Silahlı Kuvvetler gibi; dijital dünyanın tehdit ve saldırılarına karşı da kadrolar yetiştirilmeli, kurumlar oluşturulmalı, tedbirler üretilmelidir.

Ancak, hedef sadece tehditleri bertaraf etmek değil; aynı zamanda, fırsata dönüştürmek olmalıdır. Kendi üreteceğimiz oyunlarla, filimlerle, belgesellerle ve diğer materyallerle; internet erişimi, en etkili eğitim aracı haline gelmelidir.

Her şeyden önce; sistematik bilgilendirme ve bilinçlendirme çalışmalarıyla, "farkındalık" oluşturmaya ihtayaç var. Başta anneler ve babalar, öğretmenler ve idareciler olmak üzere; etkili ve yetkili makamlarda bulunan herkes, fırsatlarını da tehditlerini de iyi biliyor olmalılar.

Başlangıç noktası; evlerimiz ve ofislerimiz. Ateş hattının içinde olan ve her türlü etkiye açık pozisyonda bulunan çocuklarımız, gençlerimiz.

Devletin adamlarını ve adımlarını; milletin adamları ve adımları tamamlamalı. Kamu kurumları, özel sektör firmaları ve sivil toplum kuruluşları; dijital dünyayı yatırım, üretim ve hizmet alanı olarak tanımlamalı.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
2019 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN