Osmanlı çini sanatının temellerini atan Baba Nakkaş Mehmed Efendi
İstanbul'u fetheden Fatih Sultan Mehmet, şehri ihya etmek için derhal çalışmalara başlamış; bu minvalde birçok alim ve sanatkar ile bir araya gelmişti. Fatih, İstanbul'da bir nakışhanenin kurulmasına da bizzat öncülük etmişti. Peki, Osmanlı çini sanatının temellerini atan Baba Nakkaş Mehmed Efendi'nin sırrı neydi? Çini sanatındaki üslubu neden tarihe geçti?
Giriş Tarihi: 23.05.2019
14:56
RUMİ MOTİFLERE YOĞUNLUK VERMİŞLERDİ
Beyaz renk ise adeta bir porselen görüntüsü veren çatlaksız bir şeffaf sırın altındaki hamurun kendi rengidir.
Arabesk bir görüntü veren desenlerde yoğunluk Rumi motiflerde olmak üzere, Hatayi motiflerin de katılımlarıyla titiz bir işçilikle sergilenmektedir.
DESENLERDE İFADEYİ KUVVETLENDİREN YÖNTEM
Özellikle Rumi motiflerin iç kısımlarında kobalt renkli boyanın sulandırılarak kullanmasıyla rölyef etkisi elde edilmek istenmiştir.
Bazı çiçeklerin içine ince paralel çizgiler çizilerek ifadenin kuvvetlendirilmesi sağlanmıştır. Çiçek yaprakların uçları içe doğru döndürülmüş, zemini dolduran mavi rengi fırça ile sürülürken dalgalı bir görüntü vermemesi için oldukça özen gösterilmiştir.
BU ÜSLUP NEDEN OSMANLI’YA HASTIR?
Tahmin edilmektedir ki bu üslubu yaratan akım Çin mavi-beyaz porselenleridir.
Ancak Çin desenlerinin kullanılmaması bu desenlerin bir Osmanlı zevkinin ürünü, yani Baba Nakkaş üslubu olarak tanınmasına sebep olmuştur.
BABA NAKKAŞ SARAYDA DAİMA HÜRMET GÖRDÜ
Baba Nakkaş Mehmet Efendi en önem verilen bu kısmın yöneticisi olarak sarayda daima hürmet görmüş, Fatih Sultan Mehmet Çatalca yakınlarında İncegüz nahiyesinde Kutlu Köy denen vasi yerini 1465 tarihinde arpalık olarak kendisine ihsan etmiştir.
YAPTIRDIĞI BİRÇOK ESERİ VAKFETMİŞTİR
Baba Nakkaş buraya yerleşmiş, köye mescit, hamam ve çeşmeler yaptırarak 1475 senesinde vakfetmiştir.
Mezarı caminin yanındadır, ancak mezar taşında tarih yoktur. Baba Nakkaş'ın torunu da Baba Nakkaş Şeyh Mustafa adlı bir nakkaştır.